Påbörjade Projekt: Augusti

Har det ständiga problemet att jag aldrig kan bara hålla på med ett projekt åt gången. Ibland blir man bara så sugen på att påbörja något nytt.. jag ska inte ens räkna upp hur många projekt som jag redan har köpt garn till!

Tycker det är lite annorlunda med projekt dock, ibland så behöver man olika typer av projekt. Jag vill ha ett projekt som är ett mer långtidsprojekt som jag alltid kan plocka upp och jobba på, alltid ett virkprojekt om mitt huvudsakliga projekt är stickat, och sen så händer det alldeles för ofta att något tar slut eller saknas för att man ska färdigställa något.

I vilket fall tänkte jag att det kan bli skoj att dela med mig av de projekt jag har påbörjade just nu! Både för att kanske inspirera andra att börja med något och för att själv se hur mina projekt går framåt!

Virkad tapestry kudde

img_5062-e1533748577273.jpg

Mitt projekt som jag fokuserar mest på just nu, en kudde som ska ha en tapestry virkad framsida. Det är mitt första försök med att virka denna typen och även ett eget designat mönster!

Mönstret ska bli Tri-Force from Legend of Zelda-franchisen då min pojkvän är ett stort fan av spelen och kudden är till honom och hans nya lägenhet. Designade mönstret i Google sheets men är ett väldigt simpelt mönster så behöver inte dubbelkolla det så mycket förutom de enfärgade raderna. Sedan ska ett enfärgat kuddfodral sys med ett blixtlås längst ner och planerar att sy på virkningen för hand. Har dock inte tagit mig iväg till en tygaffär än men tänkte det kunde vänta tills virkningen var nästan klar, börjar bli dags nu!

Virkad bärkasse

img_5068img_5066

Ett sådant projekt som nästan var klart men så tog garnet slut! Står det att det krävs ca 65 g garn så räcker inte 50 g, får helt enkelt skylla mig själv lite. Garnet som jag har använt är Cotton 8/4 i färgerna koksgrå, turkos, ljus aqua och naturvit från Stoff och Stil. Tänkte att jag kunde beställa en naturvit nystan från ett annat ställe men färgen var inte exakt lika så får masa mig iväg till Stoff och Stil då jag ändå behöver köpa tyg till min virkade kudde.

Efter att kassen var nästan klar bestämde jag mig för att köpa garn för att kunna göra två till kassar att ge bort. Var ett perfekt projekt att göra medans man reste runt då det var lätt att ta med sig. Mönstret är från Hobbii och kan hittas på deras hemsida: Hobbii Nätkasse

Har garn till ytterligare en kasse men tänkte göra ett eget justerat mönster för den då jag ursprungligen ville göra en kasse för att köpa rotfrukter och frukt & grönt i. Tycker det är så onödigt att behöva ta en sådan där liten plastkasse varje gång man handlar!

Hexagon filt

IMG_5069.JPG

Detta är definitivt mitt mer långtidsprojekt då jag kommer behöva många, många sexkanter. Men jag tycker det är ett väldigt enkelt projekt att ha liggande, jag har redan allting jag behöver liggande hemma och det är en enkel ruta att göra.

Det ska bli en filt till en av mina närmaste vänner, jag frågade honom om han ville ha något som typ en mössa eller halsduk, och då säger han att han vill ha en filt till sin säng. Det blir ett ganska stort projekt så han får acceptera att det tar ett tag innan det kommer att bli klart!

Tycker alltid att det är lite svårt att göra saker till killar, vill inte att det ska bli för feminint eller kännas som det inte hör hemma hos dem. Jag tycker att den här filten kommer kännas neutral dock! Neutrala färger och rutorna känns inte som de är för manliga eller kvinnliga, bara helt neutralt! Har inte bestämt än hur jag ska föra vid kanterna, om jag ska göra halva sexkanter för att få en rak kant eller om jag ska låta kanten vara ojämn, men det är länge tills dess.